>
Dijital kanallar denildiğinde aklınıza gelen tüm mecralar dijital reklamcılık için bir araç olmuştur. Geçmişte “geleneksel reklam” yöntemleri ile tanıtım çalışmaları yapılırken, dijitalleşme ile birlikte bu çalışmalar da dijitalleşmeye uğramıştır. Önceden el ilanı ile yapılan tanıtımlar, gazetelerin çoğalmasıyla buralarda, internetin yaygınlaşmasıyla da web sayfalarında yerlerini almıştır. Dijital reklamcılık da kısacası dijital mecralarda yer alan reklam çalışmalarını kapsamaktadır.
Reklamcılık, çalışmaların yayınlanma ve hedef kitleye ulaşma aşamaları ile ayrılır. Dijital reklamcılık nedir sorusuna ise bilgisayar, tablet, telefon gibi internet ile kullanımı olan cihazlar sayesinde yapılan çalışmalar olarak cevap verilebilir. Tabii bu farklı kanallar doğrultusunda dijital reklam da kendi arasında kategorilere ayrılmaktadır. Bunlar içerisinde metinsel, görsel, sosyal medya, influencer tanıtımları, e-mail marketing vb. reklamlar görülebilir. Her dijital kanalın sahip olduğu özellikler kullanılarak oluşturulurlar. Geleneksel yöntemle daha az hedef kitleye ulaşım sağlanabilir ve bunun etkilerini ölçmekte de çok mümkün olmazdı. Ancak bu dijital ortamda tüm etkiler günlük, haftalık, aylık ve yıllık olarak ölçülebilir.
Günümüzde kullanıcıların tüketim alışkanlıkları incelendiğinde dijital reklamın ne denli etkili olabileceği anlaşılabilir. Tüketici kesim gün içerisinde önemli bir zaman dilimini internette geçirmektedir. Bunu bilgisayar, telefon ve tabletleriyle gerçekleştiriyorlar. Bulundukları konumdan dünya genelindeki satış pazarlarına ulaşabilirler. Hangi ihtiyaçları olduğunu da dijital ortamda yaptıkları aramalardan, gezdikleri sayfalardan çok net bir şekilde analiz edebilirsiniz. Tüm bunlarla birlikte reklam çalışmaları da bu kanallara yönelik yapılırsa, hedef kitlenize daha hızlı ulaşabilirsiniz. Tüketicilerin nelere ihtiyacı olduğunu saptayarak, o anda satışı yapamasanız bile ileriki dönemler için bir tanıtım çalışması ile bunu sağlayabilirsiniz. Onların tercih ettiği siteler aracılığıyla da tanıtım yaparak marka bilinirliğini artırabilirsiniz.
Dijital ortamda gerçekleştirilen reklam türleri oldukça fazladır. Günümüzde yaygın olarak kullanılan seçenekleri, hedef kitle ile etkileşimi en yüksek olanlardır.
Sosyal medya mecralarının tamamında olan ücretli reklam çalışmalarını kapsar. Instagram, Facebook, YouTube, Twitter gibi mecralarda yapılan çalışmalar normal poslarda, hikayelerde, video başlangıçlarında tanıtım içerikleri yayınlanabilir. Burada hedef kitle özelliklerini seçebilir ve yayınlanma süresini de kendinize göre belirleyebilirsiniz.
Web sayfalarda banner, video ve animasyon gibi içeriklerin yayınlanması buna bir örnektir. Kişilerin en çok arattıkları kelimeler doğrultusunda bu alanlarda da ilgili ürünler çıkabilmektedir.
Buna en iyi örnek “sponsorlu gönderiler” olmaktadır. Sosyal medya reklamcılığıyla benzerlik gösterebilir. Burada reklam içeriği, yayınlanacağı mecranın özelliklerine göre şekillenir.
Bir siteye ziyaret gerçekleştirip satın alma işlemini gerçekleştirememe durumu sonrasında o kişinin karşısına sonrasında da o sitenin veya ihtiyaç duyduğu ürünün reklamını çıkarma konseptidir.
Tanıtım işlemini video olarak kaydedip sosyal medyada yayınlanma işlemini kapsar. Instagram’da tanıtım videosunun hikaye ve gönderi olarak, YouTube’da videolar öncesinde çıkan reklam videoları buna bir örnektir.
Arama motorlarının sonuç sayfaların daha ulaşılabilir sıralamada yer almak adına yapılan çalışmaları kapsar
Kendi arasında da çeşitlilikleri bulunduran dijital reklamlar nasıl çalışır sorusu da bu çeşitliliğe bağlı olarak yanıtlanabilir. Her mecra farklı bir özelliğe sahip olduğundan reklamların yayınlanması da farklılıklar içerir. Çalışmaların yayınlanma süreçleri hedefleme, maliyet, yayınlama ve istatistik olarak sıralanabilir.
Dijital reklamcı olabilmek adına çok farklı yetkinliklere sahip olmak gerekir. Öncelikle iyi bir analiz yeteneği ile birlikte içerik üretebilme ve içerik yazma, tasarım, sosyal medya yönetimi, Google Ads gibi konularda uzmanlık ile bu alan işlemler yapabilirsiniz. Konularla ilgili sertifikalı kurslara katılabilir ya da üniversitelerin reklamcılık, dijital medya ve pazarlama bölümlerini okuyabilirsiniz. Belirli bir seviyeye gelmiş ya da işi öğrenmek isterseniz bir dijital reklam ajansı ile anlaşarak stajyer olarak işi mutfağında öğrenmek isteyebilirsiniz.
İyi bir dijital reklam çalışanı olmak için kullanıcı deneyimleri konusunda uzmanlaşmalısınız. Dijital dünyada birçok platform sürekli gelişmektedir. Bu alanlardaki gelişmeleri iyi takip etmelisiniz. Kullanıcıların değişen talepleri ve sektörel yeniliklere de hakim olmalısınız. İletişim becerilerinize ek olarak dijital iletişim dilinde de iyi bir konumda olmalısınız. Bunlarla birlikte dijital reklamın çalışma sürecinde daha başarılı işlemler ortaya çıkarabilirsiniz.
Sorularınızı cevaplamak için sizi bekliyoruz.